söndag 24 april 2011

Kostfiber eller konstfiber i maten? Recept på rostad musli med äkta fiber!

Vetenskapliga rön visar att mat med fibrer skyddar oss mot flera av de stora vällevnadssjukdomarna. På vilket sätt man får dessa positiva hälsoeffekter av fiberinnehållande mat vet man väldigt lite om. Kanske är det tillsammans med andra ämnen i t.ex fullkorn som effekterna uppnås, kanske är det inte ens fibrerna i sig? 


I helgen har vi kunnat läsa om hur livsmedelsindustrin fullständigt löpt amok när det gäller tillsats av kostfiber. Man tillverkar ämnen som rent kemiskt klassificeras som fibrer, kallar det kostfiber och tillsätter det till all upptänklig mat utan att ha en aning om det gör nytta eller skada. I sin iver att tillmötesgå konsumenternas efterfrågan på nyttig mat och förbättra sin försäljningssiffror tillsätts det till frukostflingor, bröd och kanske ännu märkligare, till O´boy och lättyoughurt!


Sånt här gör mig än mer övertygad om hur mycket sundare och roligare det känns med mat som man lagat själv från bra råvaror. Dessutom blir det ofta så mycket billigare!


Här kommer mitt favoritrecept på god rostad lyxmusli som är proppfullt med nyttiga och "riktiga" fibrer, välsmakande nötter och russin. Det tar en halvtimme att göra 1,5 liter färdig musli och den kostar ca 1/5 av vad lyxmuslin från fina bageriet gör!


Några mornar i veckan tar jag mig tid att promenera en halvtimme mot jobbet innan jag sätter mig på tåget eller planerar en löprunda på kvällen. Då äter jag gärna den här muslin till filmjölk med 3 % fett eller ännu hellre den runda goda ekologiska youghurt naturell med naturlig fetthalt på 3,5-4,5 % fett. Man blir nöjd och mätt på ett behagligt sätt, får kraft och står sig hela förmiddan fram till lunch. 


Rostad lyxmusli


Blanda ihop följande ingredienser i en skål:
5 dl rågflingor
5 dl havreflingor
1,5 dl pumpakärnor
1,5 dl solroskärnor
1 dl linfrön


Koka upp:
2 dl vatten
1 dl honung
4 msk rapsolja


Droppa över flingblandningen, blanda ordentligt.
Rosta i 2-3 omgångar på plåt i 200 C i ca 15-20 min, rör om ett par gånger under tiden.
Låt svalna, tillsätt:


2 dl rostade, skalade hasselnötter (jag köper färdigrostade i saluhallen)
2 dl russin eller annan torkad frukt i små bitar 


Häll upp den färdiga muslin i en snygg burk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar