onsdag 20 april 2011

Snabb och långsam slow food!

Har funderat på att börja matblogga sen länge. Läste med förtjusning de första som kom i början/mitten på 2000-talet , bl.a. Matälskaren och Aglio et olio. Följde dem varje dag och lät mig inspireras av vackra bilder och spännande recept.

Har själv utvecklat matintresset under många år, genom bloggar, kokböcker, TV och framför allt genom en massa praktik i köket! Med stor familj finns alltid stor efterfrågan på god och spännande mat. 


Först och främst brödbaket. Under 6-7 år har jag bakat matbröd från med surdeg och vildjäst, levain. Den välkände Jan Hedh har varit min ledstjärna och jag bakar  regelbundet efter recept i boken Bröd. Några favoriter bakar jag ofta och de har jag modifierat efter egen smak. Det visar sig, när man väl kommer igång, att baka bröd på riktigt vis inte är så svårt och tidskrävande som man tror. Snarare är det så att deg jäst på surdeg och levain är mer förlåtande när det gäller jästid än deg jäst på bagerijäst. Man kan mycket väl baka levainbröd en söndag och ändå hinna gå på stan eller titta på fotbollsturnering. Om det kommer jag att berätta och tipsa.







Ett annat område är matlagning i ångugn. En teknik som kanske ännu inte är så vanlig i privata hushåll utan främst i resturang och storkök. Här kommer jag att berätta om hur vi använder den och varför en hel del råvaror och lagade rätter blir så bra i ångugn.
  
Under sommarhalvåret grillar vi ofta, allt från skojiga korvar till indirekt grillning av kyckling eller stek som tar upp till åtta timmar. Nu har vi våren och hela sommaren framför oss så det kommer bli en hel del tips på både snabba, enkla och mer tidskrävande grilltips.


Knapriga grillade kycklingben med rub
















2,5 tsk salt
3 tsk spiskummin
4 tsk farinsocker
1 tsk chilipulver (Santa Maria)
0,5 tsk cayennepeppar
2 tsk nymalen svartpeppar


Blanda och gnid in kycklingbenen
Grilla på *indirekt värme 35-40 minuter, vänd kycklingbenen efter halva tiden


*Grill med indirekt värme
I en klotgrill, lägg kol på ena halvan och folie på den andra. När kolen glöder fint, lägg på kycklinbenen på gallret på den del som är över foliet. Fettet droppar då på folie istället för på glöden. Sätt på locket, öppna spjällen både över och under.




2 kommentarer:

  1. Spännande att läsa om bröd från Jan Hs brödbok. Inte helt lätt att få till Levain men det skall ju vara fantastiskt gott.

    SvaraRadera
  2. stämmer, det är jättegott och inte så svårt att göra bara man kommer igång

    SvaraRadera